Mitä myyntityöstä voi oppia – Alexein kokemuksia myynnistä
Millaista myyntityö voi olla aivan alussa, kun lähtee uudelle alalle myynnin pariin?
Alussa myynti voi olla todella hankalaa ja kankeaa. Luin alkuun paperistani (myyntispiikistä) vain mitä siinä luki, enkä improvisoinut yhtään. Silloin asiakkaat muutamaan otteeseen mainitsivatkin siitä, monet ihan vain kiusallaan toiset taas auttaakseen.
Alussa haasteita toi myös se, että piti muistaa kaikki uudet opitut asiat, myyntivinkit, äänenkäytön ohjeet, tarjoukset sekä keskustellessaan asiakkaan kanssa, piti lennosta hoksata asiakkaan tarve / tunnistaa vastaväitteet ja tarjota sopivaa ratkaisua. Usein kävi niin, että keskustelussa asiakas mainitsikin jonkun tietyn tarpeensa, johon liittyen minulla olisi ollut tarjous / ratkaisu, mutta tajusin sen vasta puhelun jälkeen kuinka olisi ollut hyvä toimia. Paljon on siis alussa asioita, mitä myynnissä pääsee oivaltamaan ja oppimaan.
Mitä olen oppinut myynnistä ja kuinka olen kehittynyt Intensive Sales Partners Oy:llä myyntityössä jo nyt?
Alku jännityksen jälkeen alkoi oikea kehittyminen, parin viikon päästä myynti alkoi helpottaa ja aloin jo lisäämään omia sanoja spiikkiin & pystyin käydä laajempia keskusteluja jo asiakkaiden kanssa ja muistin kaikki tarjoukset ulkoa.
Huomasin, että asiakkaat eivät kommentoineet enää sitä. että "luen paperilta", koska niin en tehnytkään - olin oppinut soveltamaan spiikkiä & vuorovaikuttamaan asiakkaiden kanssa luontevasti. Huomasin myös useasti sellaisen kuvion, että jos en saanut asiakkaalle myytyä alkuperäisesti myymääni tarjousta, niin osasin tarjota hänelle pienempää tuotepakettia tai muuten paremmin toimivaa ratkaisua - näiden myötä asiakas usein ostikin.
Huomasin myös mielentila muutoksen omassa asenteessani, koska alussa tuntui siltä, että häiritsee kokoajan ja ei ole toivottu soittaja. Tämä oli kuitenkin enemmän vain oma tunne, sillä nykyään ei tunnu enää siltä, koska yllättävän monet odottavat puhelinmyyjän soittoa varsinkin mukavan semmoisen ja varsinkin kun siihen yhdistää huipputarjouspaketin, joka oikeasti kiinnostaa asiakasta.
Millaisia haastavia tilanteita myyntityössä on osunut kohdallesi? Oletko kohdannut haastavia tai vaikeita asiakkaita?
Välillä linjoille saattaa hypätä vaikeitakin asiakkaita, välillä omasta syystä välillä asiakkaan syystä. Nämä tilanteet ovat kuitenkin aina opettavaisimpia.
Yhden kerran esimerkiksi sen jälkeen, kun olin kertonut asiakkaalle tarjouksen hän sanoi "ota paperit pois siitä edestä ja ala kertoa miks mun pitää tää ostaa".
Aluksi luulin, että tämä on sellainen asiakas joka haluaa vain ärsyttää. Mutta tein niinkuin hän pyysi ja perustelin miksi tämä minun tarjous kannattaa ottaa. Asiakas alkoi tinkiä hinnasta ja ehdin jo toivottaa päivänjatkot, koska luulin ettei tästä kauppoja voi tulla niin yhtäkkiä hän sanoi "älä luovuta kyllä me päästään yhteisymmärrykseen". Niinhän me päästiinkin sitten ja hän osti pakettini.
Tämä saattaisi monen mielestä tuntua epämukavalta ja haastavalta kun työssä torjutaan, mutta minun mielestä tämä oli opettavainen puhelu, koska et koskaan tiedä jos asiakas haluaa ostaa, mutta sanoo huvikseen ei. Sen takia pitää aina viedä puhelu loppuun asti. Toki mitä kauemmin tekee tätä työtä sitä paremmin kuulee äänestä onko asiakkaalla minkäänlaista mielenkiintoa.
Kiinnostuitko Intensiven työtehtävistä?
Haemme aina uusia innokkaita työntekijöitä osaksi alati kasvavaa huipputiimiämme! Aiemmalla myynnillisellä kokemuksella ei ole väliä, jos janoat intohimoisesti uusia haasteita ja arvokasta kokemusta. Hae meille alla olevasta linkistä ja koulutamme sinusta seuraavan huippumyyjän!