5 vinkkiä markkinointiin sosiaalisessa mediassa

01.03.2024

Moikka! Alexandra ja Eetu täällä Intensive Sales Partners Oy:n markkinoinnista kirjoittelee. Me päätimme tänään lähteä kertomaan tänne blogiin vinkkejä markkinointiin sosiaalisessa mediassa.

Nykyään sosiaalisen median alustoja on monia ja enemmän ja enemmän mahdollisia uusia asiakkaita/kuluttajia tavoittaa sieltä. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen yrityksen kannattaisi panostaa edes jonkin verran sosiaalisen median sisältöön ja siellä markkinointiin. Emme tarkoita sitä, että uuden yrityksen tulisi investoida tuhansia euroja heti ensimmäisestä päivästä lähtien mainontaan Instagramissa tai TikTokissa. Sisällön julkaisua tulisi suunnitella ja sitä noudattaa, jotta näkyvyyttä saa lisättyä. 

1. Monelle alustalle

Sosiaalisen median alustoilla on merkitystä, koska niiden välillä on käyttäjäkohtaisia eroja. Esimerkiksi Facebookia käyttävät ihmiset ovat todetusti keskiarvoltaan vanhempia kuin vaikka TikTokin. Tämä tarkoittaa sitä, että mainonnan tyyliä kannattaa harkita oman kohderyhmän saavuttamiseksi. Meidän vinkkimme on, että panostat yrityksesi sosiaalisen median mainontaa esimerkiksi kahdelle alustalle kerrallaan.

2. Säännöllisyys

Luo julkaisuaikataulu, joka sopii kohdeyleisöllesi ja alustallesi. Esimerkiksi, jos tavoitat parhaiten Instagramissa, julkaise kerran päivässä. Käytä aikataulutusohjelmia, kuten Buffer tai Hootsuite, jotta voit suunnitella ja aikatauluttaa julkaisusi etukäteen. Analysoi parhaat ajat julkaisuille kohdeyleisösi käyttäytymisen perusteella ja pyri julkaisemaan silloin.

3. Trendien seuraaminen

Seuraa mikä toimii mikä ei. Minkälaisella sisällöllä tavoitat näyttökertoja/tykkäyksiä jne. Seuraa alan uutisia, trendejä ja keskusteluja sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi, jos olet ruokabloggaaja, seuraa ruokatrendejä ja -keskusteluja. Hyödynnä hashtagtrendejä, jotka liittyvät alaasi. Esimerkiksi, jos olet muotibloggaaja, käytä muotitrendeihin liittyviä hashtageja. Analysoi kilpailijoiden menestyviä julkaisuja ja mieti, miten voit soveltaa niitä omaan sisältöösi.

4. Monipuolisuus

Kokeile rohkeasti julkaista erilaista sisältöä löytääksesi juuri sinun. Kohderyhmääsi tavoittavan julkaisutyylin. Monipuolisuus on tärkeää sosiaalisessa mediassa, koska se auttaa tavoittamaan laajemman yleisön, pitämään seuraajasi kiinnostuneena, saamaan enemmän näkyvyyttä ja parantamaan yleisön kokemusta.

5. Visuaalisuus

Sosiaalisessa mediassa markkinoinnin tärkeimpiä elementtejä on visuaalisuus. Tähän seuraajasi kiinnittävät ensimmäisenä huomion. Julkaisutyylisi tulisi olla yhtenäinen kaikkien julkaisujen osalta. Käytä korkealaatuisia kuvia ja videoita, jotka ovat houkuttelevia ja kiinnostavia. Varmista, että kuvat ja videot ovat selkeitä ja teräviä. Käytä brändisi värejä ja fontteja, jotta julkaisusi ovat tunnistettavia. Luo brändisi visuaalinen identiteetti ja pidä siitä kiinni. Testaa erilaisia visuaalisia elementtejä ja analysoi niiden vaikutusta. Opi siitä, mikä toimii ja mikä ei, ja muokkaa strategiaasi sen perusteella. On olemassa hyviä ilmaisia kuvankäsittelyalustoja ja voisimme suositella ainakin Canva nimistä verkkosivua, jossa on todella helppo luoda videoita ja kuvia.

Muista, että sosiaalisen median markkinointi vaatii jatkuvaa kokeilua ja oppimista. Seuraa analytiikkaa ja reagoi siihen, mikä toimii ja mikä ei, ja muokkaa strategiaasi sen perusteella.

Haluatko apua myyntisi ja yrityksen liikevaihdon kasvattamiseen?

Sosiaalisen median lisäksi tehokkaita ja parhaiten mitattavia tapoja tehdä myyntiä ovat esimerkiksi puhelinmyyntinä toteutetut markkinointi- ja myyntikampanjat. Intensive Sales Partners Oy:llä olemme ammattilaisia tuloksissa mitattavissa myynnin ulkoistuksissa ja meillä on kokemusta sadoista erilaisista myynnin ulkoistusprojekteista ja markkinoinnista.

Mikäli etsit laadukasta kumppania, joka saa tuloksia markkinointiisi ja myyntiin voit kääntyä meidän toimitusjohtajamme Tuomas Nykäsen puoleen l tuomas@intensive.fi l 040 843 000. Laitetaan teidänkin yrityksen myynti kuntoon.